Innovation at the World Expo 1851 - now
Persbericht Innovation at the World Expo
27 Februari - Naar aanleiding van de 34e Wereldtentoonstelling die dit voorjaar opent in Milaan, belicht Het Nieuwe Instituut van 26 april t/m 23 augustus het fenomeen vanuit verschillende invalshoeken. Van de soms zeer sobere en dan weer ronduit over-de-top paviljoens die Nederland de afgelopen honderd jaar liet samenstellen, tot de grote invloed van glas op onze vooruitgang en een blik op de toekomst met 'levende machines'.
Wat is Nederland. 14 deelnames aan de Wereldtentoonstelling
In de tentoonstelling Wat is Nederland schetst curator Stephan Petermann (AMO, de onderzoekscomponent van OMA, het bureau van Rem Koolhaas) een portret van 14 Nederlandse bijdragen aan de wereldtentoonstellingen sinds 1910. De onderling zeer verschillende paviljoens zijn door AMO omgezet in een serie maquettes op dezelfde schaal, waardoor er voor het eerst een overzicht ontstaat en een nieuwe analyse mogelijk wordt. Van de presentaties in de paviljoens zijn talrijke hoogtepunten te zien: zo wordt een muurschildering van Karel Appel opnieuw uitgevoerd en staat er een van het speelgoed Meccano gebouwde molen opgesteld, naast een reeks stoelen uit de paviljoens, die soms radicale ontwikkelingen binnen het Nederlandse design tonen. Wat is Nederland laat naast een nationaal zelfbeeld allereerst zien hoe de Nederlandse inzendingen het resultaat zijn van de vaak complexe samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven, ontwerpers en kunstenaars.
GLAS. Voertuig van vooruitgang
Voor de eerste Wereldtentoonstelling in 1851 werd in Londen The Crystal Palace gebouwd. Deze bijna geheel doorzichtige expositiehal van gigantische afmetingen vormt het vertrekpunt van de tentoonstelling GLAS. Glas is het oudste door mensen gemaakte materiaal. Het bijna onzichtbare materiaal maakt de kleinste cellen zichtbaar, maar brengt ook de verste verten dichterbij. De tentoonstelling laat aan de hand van de lens, de reageerbuis en de glasvezelglasvezel zien hoe glas al eeuwenlang vooruitgang mogelijk maakt.
Tuin van Machines
Tuin van Machines toont een wereld waarin machines niet alleen met mensen, maar ook met planten en dieren leren samenleven. Machines zijn tegenwoordig immers steeds vaker in staat om te luisteren, te communiceren en meer zelfstandig te functioneren - hoog tijd om ze als levende wezens te beschouwen en zo een nieuw verhaal over de toekomst van techniek te vertellen. Tuin van Machines is geïnspireerd op de Hal van de Machines, een terugkerend onderdeel van vroege edities van de wereldtentoonstelling.
Context
De Wereldtentoonstelling staat sinds zijn ontstaan in de negentiende eeuw synoniem voor technische innovatie. Iconische bouwwerken als de Eiffeltoren in Parijs en het Atomium in Brussel zijn speciaal voor een wereldtentoonstelling gebouwd. De laatste ontwikkelingen op het gebied van techniek en industrie kwamen er samen met de nieuwste visies op architectuur en design. Telkens etaleren de wereldtentoonstellingen de grote thema's van hun tijd en presenteren tegelijkertijd een spectaculair toekomstbeeld, waarin technologische vooruitgang zorgt voor groeiende welvaart en verbeterd welzijn. Het Nieuwe Instituut gaat op basis van een drietal tentoonstellingen en een lezingenprogramma nader in op de Wereldtentoonstelling als mondiaal platform voor innovatie.
Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Femke Cuijpers van de afdeling Marketing Communicatie en Commercie via f.cuijpers@hetnieuweinstituut.nl of 06-51556993